Görel Cavalli-Björkman, Jan Norrman, Micael Ernstell; Blomsterspråk

Nationalmuseum, Stockholm 2007

”Blomsterspråk” är en bok som Nationalmuseum gav ut 2007 i samband med utställ-ningen till 300-årsminnet av Carl von Linnés födelse. Den är rikt illustrerad med många vackra bilder. Boken är endast på lite drygt 250 sidor men tar upp många aspekter på just blommotiv i konsten, vare sig det gäller måleri, planschverk, glas, porslin och keramik eller fotografi. Utställningens röda tråd eller genomgående tema var symbolik, botanik och estetik.

120px-Linneo_Systema_NaturaeBokens olika kapitel tar upp Örtaböcker och florilegier 1500-1700 med bl. a. vackra arbeten av den kvinnliga konstnären Maria Sibylla Merian, Botaniska planschverk efter Linné med inslag från Pierre-Joseph Redoutés fantastiska planschverk Les Roses och andra 89px-Redoute_flowers01välkända botaniska verk.  Kapitlet Blomstersymbolik ger en intressant inblick i metamorfoser och allegorier. Konstnärer har under flera århundraden använt sig av blommor i sin konst, inte enbart för att skapa vackra tavlor utan också som uttryck för mörkare motiv. Vi blir påminda om mycket som för nutida betraktare kräver en ”nyckel”, men var helt klart för många åskådare längre tillbaka i tiden. Blomsterstilleben upplyser om att till synes vackra tavlor med blomsterarrangemang, t.ex. av 1600-talets många holländska konstnärer, också hade ett dolt motiv i form av t.ex en eller några insekter på blommorna, vilket signalerade ett vanitas-motiv, dvs. livet är förgängligt.

Boken ägnar också ett par kapitel åt blomsterdekorationer på porslin från klassiska Meissen-teacup_pinkrose01porslinsmanufakturer i Europa som t. ex. Meissen och Sèvres men också från Rörstrand och Marieberg, hur blommorna har stått sig som motiv för finporslin innan det hamnade på mer vardagliga ting.

 

Blomstermåleriet utvecklades under århundradenas gång och vår moderna tid är inget undantag. Experiment har gjorts hela tiden och modern konst tolkar blomstermotiven vidare, varje konstnär på sitt personliga sätt, t.ex. Georgia O’Keeffe och Andy Warhol. Fotokonsten har fortsatt att utmana denna motivkategori med många blomsterstycken, t.ex. Imogen Cunningham och Robert Mapplethorpe, som har skapat fotoböcker för vilka de använt sig av mycket avancerad fototeknik.

”Blomsterspråk” är en liten bok som förmedlar en mycket varierad och oerhört kunskapsrik information om blomstermotiv i konsten, från 1600-talet fram till vår tid. I slutet av boken finns ett symbollexikon med ”nyckel” till blommornas mer traditionella betydelse, t.ex. att tusenskönan betyder ”oövervinnelig kärlek”, ringblomman symboliserar ”livets väg” och blomsläktet Narcissus har fått symbolisera ”fåfänga och död”.

Birgitta Delorme 2013-09-13

För dig som älskar gastronomi och hortikultur